کد مطلب:5580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

پیامبر مدار عزت و ذلت
«إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ فِی الأَذَلِّینَ - كَتَبَ اللَّهُ لأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِی إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ» [1] ؛ آنان كه با خدا و رسول عناد و مخالفت می كنند، آن ها در میان خلق خوار و ذلیل ترین مردمند. در لوح محفوظ نگاشته و حتم گردانیده كه البته من و رسولانم (بر دشمنان) غالب شویم كه خدا بی حد قوی و مقتدر است.

«وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ» [2] ؛ عزّت از آن خدا و رسول و مؤمنان است.

كسانی كه از پذیرش رسالت پیامبرصلی الله علیه وآله سر باز زنند، منحرف می شوند و ذلّت دامنگیر آنان می شود.

پس آن حضرت، محور محبت و عداوت الهی و نیز مدار عزّت و ذلّت است؛ بنابراین دوست داران و پیروان رسول اكرم صلی الله علیه وآله عزیز و محبوبند:

«قُل إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» [3] ؛ بگو ای پیغمبر اگر خدا را دوست می دارید مرا پیروی كنید خداشمارادوست داردوگناه شما را ببخشد كه خدا آمرزنده و مهربان است.

همین طور هم، منحرفان از رسالت آن حضرت صلی الله علیه وآله، هم دشمنان خدایند و هم خوار و فرومایه هستند: «وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ» [4] ؛ و بر آن ها ذلت و خواری مقدّر گردید.

و اگر كسی مطیع رسول خداصلی الله علیه وآله نباشد و راهش را جدا كند، عقاب خداوند سخت است:

«ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ شَآقُّواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَمَن یُشَاقِقِ اللّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» [5] ؛ این كیفر كافران بر آن است كه با خدا و رسول او سخت ضدیّت و مخالفت كردند و هر كس راه مخالفت پیماید، عقاب خدا بسیار سخت است.

21: «وَ هَجَمَ عَلَیْهِمْ فِی بُحْبُوحَةِ قَرَارِهِم»

ءو در دلِ خانه هایشان بر آنان تاخت.


[1] مجادله (58) آيه 20 - 21.

[2] منافقون (63) آيه 8.

[3] آل عمران (3) آيه 31.

[4] بقره (2) آيه 61.

[5] انفال (8) آيه 13.